Medievold

Hallooo alle studenter og lærere

I dag skal jeg skrive om noe jeg synes er veldig interessant og det er medievold. Jeg har selv vært ung og spilt spill som anses som voldelig. Jeg personlig har ikke følt at de spillene som inneholder vold har påvirket meg på en måte som gjør at jeg har utagert på voldelig vis, men har forståelse rundt bekymringen rundt dette temaet. Det er en logisk tanke bak nettopp denne problemstillingen og man kan tenke seg at gjennom spill så vil man kunne plukke og hente ideer som er voldelige. Her finnes det veldig delte meninger,  selv om noen er veldig for og noen er imot finnes det også noen som er litt midt i mellom disse motsetningene. Det kan også være vanskelig for voksne å vite hvor strenge man skal være særlig da de ikke selv har nok innsikt og har prøvd ut spill med vold da de selv var unge.

Jeg har spilt mange spill som inneholder vold, men disse har særlig vært spill man kan se at spillfiguren er uekte i en fantasiverden. Dette mener jeg hjelper mye ettersom jo mer realistisk det er jo lettere er det å ta ting innover seg, naturligvis.Et mer realistisk og kanskje det spillet mange anser som det mest realistiske vi har i dag er GTA. (Grand Theft Auto) Dette spillet er satt som 18 års grense med tegn som viser at spilet inneholder blant annet vold. (se bildet under) Det finnes også mange andre spill der vold og skyting er fokus for eksempel i spillene CoD (Call of Duty), Battlefield, Fortnite. Det sistnevnte er et superpopulært spill som mange barn starter å spille fra går på barnetrinnet selv om spillet er satt til en aldersgrense på 12 år. Det som gjør dette spillet kanskje mindre bekymringsfullt for foreldre er at karakterene og verdenen de spiller i ikke er så realistisk som i mange andre spill. Spillet har tegneserieanimert grafikk og ikke det samme fokuset som GTA har som ser veldig tilnærmet den verden vi lever i.

 

Bilderesultat for vold symbol ps4

Bilderesultat for voldelige spill

 

Leave a comment